Home

Voor oefenen geen geld

Biddinghuizen - 6 augustus 2008.  Reddingsbrigade Veluwemeer kan geen zwemvest meer repareren. De benzineprijs steeg, de subsidie bleef gelijk.

De jongen in zwembroek laat zijn bloedende grote teen zien. ‘Heb je een pleister?’ Willem van der Kooy, commandant van de Vrijwillige Reddingsbrigade Veluwemeer, staat ontspannen in de deuropening van de bewakingspost aan het Harderstrand-Zuid. ‘Ik wil er best een pleister op doen, maar je hebt er niets aan als je weer het water in gaat.’ Een pleister kan er nog vanaf op deze broeierige donderdag, maar voor grotere uitgaven heeft de reddingsbrigade geen geld.

De Reddingsbrigade Veluwemeer bij Biddinghuizen bestaat sinds 1968 en telt 23 vrijwilligers. ‘De post is 24 uur per dag bemand en er staan altijd zes leden paraat,’ zegt plaatsvervangend commandant Pieter Sjoerdsma. ‘Er is hier nog nooit iemand verdronken.’ Nu vrezen de brigadeleden dat ze hun werk niet goed meer kunnen doen.

Er is geen geld om kapotte reddingspakken en zwemvesten te repareren, de EHBO-ruimte kan niet worden ingericht en de brigade is op benzinerantsoen: de boot vaart alleen uit als het écht nodig is. ‘Nieuwe brigadeleden leren het vak nu pas op hun eerste uitruk’, zegt Sjoerdsma. ‘Eigenlijk moet je iedere week oefenen. Nu teren we op onze ervaring.’

‘Het is geen geïsoleerd geval’, zegt Raymond van Mourik, directeur van koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland. ‘Er zijn meer brigades die heel krap in de middelen zitten.’ Volgens hem zijn de verschillen tussen de reddingsbrigades groot. ‘De ene gemeente geeft meer steun dan de andere.’ Voor Van Mourik staat de veiligheid van de brigadeleden voorop. ‘Het materiaal moet goed zijn. Is dat niet het geval dan komt niet alleen de veiligheid van de vrijwilligers, maar ook de kwaliteit van de hulpverlening in gevaar.’

Eigenlijk moet ook de boot worden vervangen, zegt Sjoerdsma. Bravo 3 werd in 1983 cadeau gedaan door het Landelijk Comité Zomerzegels. In de loop der jaren is de boot opgelapt met onderdelen van andere boten. Op de kant ligt de troosteloze Bravo 4. Stuur, boordverlichting, motor, mobilofoon: bijna alles is eruit gesloopt om dienst te doen in de andere boot. De vrijwilligers scharrelen materiaal bij elkaar en steken eigen geld in de brigade.

De Bravo 3 wordt zo veel mogelijk aan de kant gehouden vanwege de hoge brandstofprijs. Een uur varen kost al snel 50 euro. Terwijl de brandstofprijs steeg, bleef de subsidie van de belangrijkste geldschieter, de gemeente Dronten, gelijk. ‘Meer dan tien jaar geleden was die 10.000 gulden per jaar; nu nog steeds 4.500 euro’, zegt Sjoerdsma.

De brigade heeft bij de gemeente aangeklopt voor meer steun, maar burgemeester Aat de Jonge heeft geen plannen de subsidie te verhogen: ‘We zijn toch allemaal meer gaan betalen voor benzine?’ De Jonge vindt vooral dat andere gemeenten rond het Veluwemeer, zoals Elburg, Nunspeet en Harderwijk, meer kunnen doen. ‘Gemeenten moeten meer samenwerken’, zegt ook Van Mourik van Reddingsbrigade Nederland.

Burgemeester De Jonge vindt het belangrijk dat de reddingsbrigade een nieuwe boot krijgt. ‘Ik ben van plan serieus te kijken naar een nieuwe boot. Ik zal me daar zeer voor inspannen.’ Tot die nieuwe boot er ligt, mag Bravo 3 uitrukken. Zolang er brandstof is.

Bron: De Volkskrant

Bron: BHZNet.nl
<< Terug naar overzicht

© Copyright 2018, de Flevoboulevard. Alle rechten voorbehouden. Realisatie: Sybit | Software op Maat

Realisatie: Sybit - Software op Maat