Home

Pretparken floreren ondanks recessie

Biddinghuizen - 20 augustus 2002.  Terwijl de toeristenindustrie in de VS een duikeling maakt (vanwege een combinatie van de reisangst na 11 september en het verlopen van het economisch tij) floreren de zaken in Nederland.

Weliswaar drukte de natte moesson in de zomerweken de omzet, maar door de florissante start in de mooie voorzomer valt het zomerseizoen 2002 nauwelijks nog te bederven.

10 procent
Attractiepark Slagharen denkt zelfs tien procent hoger uit te komen dan in 2000, zegt marketing manager Hans Hofmeyer. Dat jaar gold met 1,2 miljoen bezoekers als topper uit de geschiedenis van het park. In Slagharen kijken ze liever maar niet naar 2001, toen de MKZ-crisis het bedierf. De Duitsers lieten het bijvoorbeeld afweten. Maar nu gaan de zaken prima, zegt Hofmeyer. ‘Het was de laatste weken vaak net geen strandweer - dat doet ons juist vaak goed‘.

Koers Six Flags gehalveerd
De toeloop in Slagharen valt op, zeker nadat topman Kieran Burke van de Amerikaanse keten Six Flags vorige week moest melden dat zijn onderneming het slecht doet. De koers van de onderneming, met 38 parken - waaronder één in Biddinghuizen, werd op de beursvloer gehalveerd. Zelfs met mooi september- en oktoberweer komt het dit jaar niet meer goed. Maar - zegt Vanessa Amor, Europees Six Flags woordvoerster in Brussel: ‘Die somberheid geldt vooral Amerika. Europa zit wat bezoekersaantallen betreft op schema‘.

Geen cijfers
Vanwege de beursnotering geeft Six Flags nooit bezoekcijfers. Deskundigen schatten ‘Biddinghuizen‘ evenwel op 1,5 miljoen betalende bezoekers per jaar.

‘Natuurlijk zijn we blij dat de onderneming met negen parken zo sterk is vertegenwoordigd op de Europese markt - risicospreiding is altijd goed‘. Maar voor het totaal van de onderneming zijn Europese successen ontoereikend. Er is fors geïnvesteerd: ook in Biddinghuizen, waar met de ‘Goliath‘ de hoogste achtbaan van Europa is neergezet. En in nu weer in Madrid (Movieworld) en Montreal.

Zwaar weer
"De geprognotiseerde winst laat op zich wachten - daardoor is het zwaar weer geworden."

Dat Europa de dans ontspringt, hangt samen met het andere karakter van de branche. Vanwege de grote afstanden wordt pretparkbezoek in de VS doorgaans gecombineerd met logies in een vakantiepark of hotel dichtbij. En er wordt gevlogen: na 11 september domineert de angst, vandaar de dip. ‘Hier bedienen attractieparken een lokale, of regionale markt, de reistijd en de actieradius van de klant is gering, zegt Jeff Bertus van de Club van Elf.

Exclusieve trips
Geen carnavalsvereniging, maar een belangengroep van de grootste attracties in Nederland zoals de Efteling, Burger's Zoo in Arnhem, het Harderwijkse Dolfinarium, de Keukenhof en Duinrell. Bovendien lijken de attracties in Nederland ervan te profiteren dat minder Europeanen naar de attractieparken in de USA vliegen. ‘Die exclusieve trips aan de bovenkant van de ladder vallen nu weg, het lijkt erop dat het z‘n effect op de thuismarkt heeft: die mensen gaan nu liever in eigen land.‘

Tering
Maar is echt niet te merken dat mensen vanwege de krappere economische markt de tering naar de nering zetten? ‘Een klein beetje', zegt Hans Hofmeyer in Slagharen. ‘Het is net als met een auto, als het wat slechter gaat dan rij je er een jaartje langer mee door. Het parkbezoek leidt nog niet onder de economische tegenwind. ‘Wat wel opvalt is dat mensen steeds vaker een knapzak meenemen. ‘Ze kopen geen eten en drinken in het park zelf meer‘.

Souveniers
Laat dat precies zijn wat directeur/eigenaar Dick Kreekel van de Julianatoren in Apeldoorn twee jaar geleden z‘n branchegenoten voorspelde. ‘Ik heb gezegd: jongens, we hebben het 15 jaar goed gehad, maar nu wordt het voorlopig allemaal wat minder‘. Het meest ideaal is als mensen naast de kaartjes voor nog eens hetzelfde bedrag in het park spenderen aan souveniers en versnaperingen. ‘Dat halen we bij lange na niet meer. De omzet in ons winkeltje kelderde met 28 procent. De mensen komen wel, maar krijgen het steeds krapper in de portomonnee. Volgend jaar wordt het nog minder, let maar eens op.‘

In die teruggang moet je sterke benen hebben om te overleven. Tegenwind kan het vooral Attractiepark Hellendoorn moeilijk maken. Vlak voor het seizoen werd het park nog voor het ravijn van faillissement weggesleept, na een uiterst matig seizoen in 2001, met slechts 350.000 bezoekers. Het park kon gisteren geen cijfers geven over de huidige stand van de bezoekersmeter.

Bron: http://www.apeldoornsecourant.nl

Bron: BHZNet.nl
<< Terug naar overzicht

© Copyright 2018, de Flevoboulevard. Alle rechten voorbehouden. Realisatie: Sybit | Software op Maat

Realisatie: Sybit - Software op Maat